حماسه ای جاوید از خیبریان
نوشته شده توسط : breketid

سوم اسفند سال 1362 هجری خورشیدی عملیات خیبر در جبهه جنوبی كشور و در منطقه هورالهویزه، در شمال بصره و جزایر مجنون انجام شد. این عملیات با رمز 'یا رسول الله'(ص) در منطقه ای به وسعت 1180 كیلومتر و با هدف انهدام نیروهای سوم سپاه عراق، تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی و تسلط بر شرق دجله به اجرا درآمد.

نیروهای بعث عراق كه تصور نمی كردند، رزمندگان اسلام از رودخانه عریض اروند و منطقه وسیع هورالعظیم ، بدلیل شرایط نامساعد منطقه، به آنها حمله كنند، توسط نیروهای ایران غافلگیر شده بودند.

این عملیات با سازماندهی قرارگاه های عملیاتی نجف، كربلا، 220 گردان سپاه و 63 گردان ارتش در پاسگاه زید و با پشتیبانی قرارگاه نوح در ساعت 21:30 آغاز شد و با رشادت ها و جانفشانی های سربازان اسلام، در 22 اسفند 1362 با به هلاكت رسیدن و زخمی شدن بیش از 15 هزار نیروی دشمن و به اسارت گرفتن یك هزار و 140 نفر عراقی با پیروزی خاتمه یافت. همچنین در این عملیات 200 خودرو، 150 تانك و نفربر و 60 كامیون از دشمن به غنیمت گرفته شد.

با اجرای این عملیات منطقه ای به وسعت هزار كیلومتر مربع در هور، 140 كیلومتر مربع از جزایر مجنون، 40 كیلومتر مربع در طلائیه، 50 حلقه چاه نفت و چندین روستا از عراقی ها به تصرف رزمندگان درآمد.

در این عملیات فرماندهان جنگ به اهمیت تاثیر تجهیزات دریایی و آبی – خاكی برای كسب نتایج مهم و حیاتی پی بردند و سپاه پاسداران به یكی از ضرورت های حساس و حیاتی در تكمیل و توسعه سازمان خود آگاه شد و آن لزوم ایجاد تقویت و توسعه یگان های دریایی برای انجام عملیات های آبی – خاكی بود.

پس از این عملیات سازمان ملل متحد در جهت كنترل اوضاع جنگ به نفع عراق و جلوگیری از شكست آنها، به صورت مداوم قطعنامه هایی را صادر كرد؛ به گونه ای كه از سوم اسفند 1362 تا 30 مهر 1363؛ 474 طرح صلح از سوی 54 كشور مختلف جهان ارایه شد كه هیچ كدام از این قطعنامه ها نظر ایران را تأمین نكرد.

**عكس الصاقی نقشه عملیات خیبر است.

اطلاع**149**9131





:: برچسب‌ها: شهرستان , جدید , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: